Vitajte v Renault Trucks
Referencie
Renault Trucks C Optitrack - Francúzsko - Transports Ferrato
Stavebníctvo
marec. 9 2021
Za volantom nového vozidla Renault Trucks C Optitrack sa už Christianovi Vinetovi od apríla naskytla príležitosť vyskúšať si výkonnosť vozidla v rôznych podmienkach: na cestách, staveniskách i klzkom povrchu. Potvrdilo sa, že vozidlo je ľahko ovládateľné, všestranné a robustné.
TRANSPORTS FERRATO
OBCHODNÁ ČINNOSŤ: prenájom nákladných automobilov s vodičmi pre odvetvia výstavby verejných stavieb a ciest.
ROK A MIESTO ZALOŽENIA: 1962, Marseille.
VOZOVÝ PARK: 55 vozidiel vrátane 8 kamiónov Renault Trucks T vo vlastníctve a 4 na dlhodobý prenájom.
POČET PRACOVNÍKOV: 50.
6 hodín ráno. Sotva pár kilometrov od starého prístavu v Marseille. Christian Vinet začína pracovný deň v Transports Ferrato, firme špecializujúcej sa na prenájom nákladných vozidiel s vodičmi pre výstavbu verejných stavieb a ciest. Dnešný program zahŕňa vyzdvihnutie bagra v námornom prístave La Ciotat a odvoz na stavenisko. Potom ide do lomu v obci Gardanne zdvihnúť náklad sutiny na recykláciu a nakoniec na miesto výstavby cesty severne od mesta. Plán zahŕňa pripojenie a odpojenie rôznych prívesov medzi jednotlivými úlohami. Christian Vinet používal Renault Trucks C so systémom Optitrack v konfigurácii 4x2 niečo viac než jeden mesiac.
VOZIDLO PRISPÔSOBENÉ PRE KAŽDÝ DRUH SITUÁCIE
„Chcel som nahradiť ťahač 6x4 iným dvojnápravovým kamiónom, ktorý utiahne 50 t“, vysvetľuje Robert Ferrato. „Musí byť silný a zároveň schopný dostať sa zo všetkých druhov situácií na náročných povrchoch. A urobil som to správne rozhodnutie.“ Christian pripojil plošinový náves ku kamiónu C Optitrack a pripravil sa vyraziť do mesta La Ciotat. „Šoféroval som toto vozidlo mesiac a doposiaľ som s ním veľmi spokojný, pretože má vlastnosti, aké som od neho nečakal, najmä pohon 4x2!“ Christian jazdí na kamiónoch už 23 rokov. „Začínal som ako vodič ťažkých nákladných vozidiel v konfigurácii ťahač-príves na diaľniciach, a potom som prešiel do dopravy v odvetví výstavby verejných stavieb. Som tiež mechanik.“ V túto raňajšiu hodinu je doprava na diaľnici stále plynulá a cesta ponúka výhľad na pobrežie. Na ceste do lodenice musí Christian napríklad prejsť starým mestom, celým starým prístavom či zdolať niekoľko úzkych kruhových objazdov. Mesto La Ciotat nie je prispôsobené pre tento druh vozidla, ale Christian sa dostane do cieľa bez problémov. Bager je zaparkovaný na kúsku zanedbanej pôdy, obklopený mnohými starými a nevyužívanými hangármi z čias veľkolepých rokov mesta La Ciotat. Lodenica sa dnes opäť prebúdza k životu vďaka výstavbe a údržbe luxusných jácht. O niekoľko minút neskôr je bager pevne zaistený k plošinovému návesu a Christian je opäť na ceste. Prevádzka sa zhustila, často spomaľuje až do úplného zastavenia a občas je nutné rozbiehať sa do kopca. „Ohromila má jazdná stabilita kamiónau Renault Trucks C. Radenie rýchlostných stupňov je dokonale hladké vďaka dobre kalibrovanej automatizovanej manuálnej prevodovke. Stačí len nastaviť regulátora rýchlosti na režim plachtenia a vozidlo samé spomaľuje. Takmer vôbec nepoužívam brzdový pedál.“ Pokojná jazda, ktorá má pozitívny vplyv na spotrebu. „V porovnaní s predchádzajúcim modelom Renault Premium na tej istej trase dokážete ľahko ušetriť 160 až 180 litrov. Počas jazdy v automatickom režime sa nikdy nedostanete zo zelenej zóny.“
VŠESTRANNOSŤ V TERÉNE
Po návrate do depa firmy Transports Ferrato je čas na zmenu prívesu. Christian pripojí vyklápač naložený štrkom pre lom v obci Gardanne vzdialenej približne 40 km od Marseille. Miestne podmienky by mohli veci skomplikovať: nedávno napadalo veľa vody a svah v lome bude pravdepodobne blatistý a klzký. V lome na kriedu sa dnes recykluje inertný odpad zo stavenísk a zemných prác, ktorý sa používa na výrobu stavebných materiálov. Po príchode Christian riadi vyklápač s celkovou hmotnosťou 27 t smerom k miestu vykládky v bludisku klzkých vyhĺbených koľají na strmých svahoch. „Hneď ako vozidlo prestane zaberať a máte pocit, že zadok začína preklzávať, okamžite prepnite na režim Optitrack, aby sa aktivoval pohon dvoch predných kolies.“ V podmienkach, kedy pohon 6x4 obyčajne stráca trakciu a nedokáže napredovať, C Optitrack zvláda prekonávať prekážky. „Stačí len stlačiť tlačidlo na palubnej doske, aby sa aktivoval systém Optitrack. Potom naň môžem zabudnúť, pretože keď sa vozidlo rozbehne na 25 km/hod., systém sa automaticky deaktivuje.“ Vďaka tomu sa Christian môže pokojne sústrediť na riadenie, vyberanie zákrut a prechádzanie svahmi tou správnou rýchlosťou. Pokiaľ ide o vykládku, musí zacúvať na rampu vedúcu k vrcholu hromady sutiny. Manéver, s ktorým si C Optitrack jednoducho poradí. „V tomto stúpaní som sa už zasekol s inými kamiónmi a nebol som schopný pohnúť sa, pretože sa zaborili nárazníky. C Optitrack má oveľa väčšiu svetlú výšku a uhol nárazníka, s ktorým sa dostane kamkoľvek, dokonca aj na hrozných povrchoch!“
HMATATEĽNÉ ZVÝŠENIE PRODUKTIVITY
C Optitrack bol testovaný aj s pripojeným návesom s horúcou miešačkou. Dlhý a delikátny úkon trvá najmenej trištvrte hodiny. „Tieto návesy sú mimoriadne ťažké a môžu mať dĺžku až 35 m. Je potrebné pripomenúť, že tento typ manévru musí byť vykonaný presne na centimetre, dopredu, dozadu, znova a znova... A spravidla po trištvrte hodiny práce je rozžeravená dočervena.“ Christian opäť nedokáže skryť svoje prekvapenie nad výkonnosťou modelu C Optitrack. „Je neuveriteľne obratný, ohromilo ma plynulé rozbiehanie s pohonom 4 kolies. Dokázal som sa rozbehnúť s prívesom, ktorý bol odstavený dlhý čas a mal zopár problémov s brzdami! So systémom Optitrack dokáže zadná náprava vozidlo rozbehnúť plynule bez toho, aby pri tom protestovala spojka.“ Oko mechanika pozorne a nekompromisne analyzuje výkonnosť vozidla. Zákazník ho má k dispozícii a môže si urobiť vlastný názor na výkonnosť vozidla, ktoré si vybral, a rozhodnúť sa, či mu bude opäť dôverovať... alebo nedôverovať! „Vybudoval si veľmi dobrú povesť na staveniskách. Takú, že ho už mám rezervovaný na budúci rok.“
DURANCE GRANULATS
Firma Durance Granulats pôsobí v lome na kriedu v obci Gardanne, ťaží kriedu z nánosovej skaly a recykluje inertný (neznečisťujúci) odpad z odvetvia stavebníctva, z ktorého vyrába stavebné materiály. „Spoločnosť je priekopník v tejto oblasti v regióne,“ zdôrazňuje Alexandre Liegeon, stavbyvedúci. „Každý rok prijímajú naše prevádzky v Gardanne a Meyrargues takmer 300 tisíc ton inertných materiálov a vyklápače plné sutiny z prevádzok na spracovanie odpadov.“ Ide o rýchlo sa rozvíjajúci trh, pretože recyklované materiály sú lacnejšie a kvalitnejšie než prírodné výrobky. „Proces recyklácie nám umožňuje zachovať rovnaké vlastnosti ako pôvodné materiály.“ Táto činnosť je spojená s neustálym príjazdom a odjazdom nákladných vozidiel v kľukatých vyhĺbených koľajach a prepravujúcich materiál na vykládku či dodávajúcich hotové výrobky. V dnešnej dobe sa 60% z tejto sutiny recykluje a dostáva „nový život“ v podobe plniva. Ide o ekvivalent ročnej spotreby pre 20 tisíc obyvateľov. Táto činnosť pomáha napríklad šetriť prírodnými surovinami, predchádzať nadmernému hromadeniu odpadu na skládkach a znižovať negatívny vplyv cestnej dopravy tým, že umožňuje obojsmerný tok v nákladnej doprave.
KOMFORT RUKA V RUKE S BEZPEČNOSŤOU A ROBUSTNOSŤOU
„Denne trávim 6 alebo 7 hodín v tomto kamióne, pričom nepočítam nakladanie, vykladanie ani výmenu návesov,“ zdôrazňuje Christian. „Vo vnútri kabíny Renault Trucks C je absolútne ticho vďaka dvojitému sklu. Všetko je dobre navrhnuté a všetky ovládacie prvky sú na dosah ruky. Systém Bluetooth bol značne vylepšený a nie je viac počuť odozvu. Počítač je intuitívny, úložné priestory sú priestranné, lôžko je pohodlné... Takže každodenný návrat ráno do práce je vždy potešením, cítim sa menej stresovaný a neunavím sa tak ľahko. Tachograf môžeme naprogramovať tak, aby nás upozornil 10, 15 alebo 20 minút pred povinnou prestávkou, vďaka čomu získame čas a dokážeme si nájsť miesto na zaparkovanie.“ Komfort, ktorý ostáva nezmenený bez ohľadu na terén. „Prekvapil ma komfort kabíny. Kabína je položená na tlmičoch a nie vzduchových vankúšoch ako to je na mojom predchádzajúcom kamióne Renault Premium. Aj keď prechádzame bahnitým či kamenistým terénom, kabína ostáva stabilná a neustále plynulo kompenzuje.“ Oceľové nárazníky, vysoká svetlá výška a spevnené piate koleso sú prvky, ktoré prinášajú bezpečnosť a spoľahlivosť do vozidla. Robert Ferrato v tomto momente udeľuje kamiónu C Optitrack najvyššie hodnotenie. „Chcel som dobre ovládateľný ťahač s pohonom 4x4, ktorý ponúka vysoký výkon a zároveň je úsporný, a to nielen z hľadiska spotreby paliva, ale aj z hľadiska opotrebenia – pneumatiky, brzdy, spojka atď. Je pravda, že toto vozidlo je ešte len celkom nové, ale až doposiaľ sme s ním boli spokojní a naši klienti si žiadajú ďalšie!“
VÝHODY VÝROBKU
SYSTÉM OPTITRACK
Sdvoma hydraulickými motormi na predných kolesách získava Renault Trucks C dočasne pohon všetkých kolies. Systém Optitrack sa jednoducho zapína a môže sa používať pri rýchlosti od 0 do 25 km/hod. Po prekročení tejto rýchlosti sa automaticky vypne. Je prepojený s automatizovanou manuálnou prevodovkou Optidriver a kompatibilný s hydraulickým retardérom Voith. Vozidlo so systémom Optitrack je súčasne všestranné, úsporné i výkonné a zároveň aj dokáže prevážať väčší náklad než vozidlá s tradičným pohonom všetkých kolies. Renault Trucks C Optitrack má polomer otáčania, s ktorým sa dokáže dostať kamkoľvek a vyhrabať sa z náročnej situácie na všetkých typoch terénu.